четвъртък, 7 февруари 2013 г.

Ферди Исмет - сомелиерът от Ябланово

„Вино без любов не става”, категоричен е Ферди Исмет.
Той е само на 23 години, но за втора поредна година сам произвежда най-ароматното и пивко бяло вино в Айтос. На Трифоновден сомелиерите не повярваха, че избраното от тях вино под №3 е на младият управител на механата в Етнографския комплекс „Генгер” Ферди Исмет.
Младежът е родом от Котленско. Завършил е професионалната гимназия по туризъм в Поморие и е на път да се дипломира в Колежа по туризъм в Бургас. Почти всяка година Ферди участва в конкурси. През 2007-ма спечелил национален конкурс за млади сомелиери, а през 2010 станал трети на най-престижния конкурс за бармани с авторски коктейли, неприготвяни до момента. „Целта на един коктейл е не да смесиш портокал и ананас, а създадеш нов вкус от различни съставки. Това, което направих на състезанието беше „Морски залез” – свеж вкус на едно доста силно питие”, обяснява тънкостите в занаята Ферди.
Младежът е изключително амбициозен – от 16-годишен едновременно учи и работи. Бил едва на 14, когато тръгнал за Поморие. „Заведе ме брат ми и ми каза: „Ето това е квартирата ти, това е училището, довиждане! Остави ме сам да се оправям с живота си. Буквално изяждах учебниците”, спомня си Ферди Исмет. После се оказало, че има невероятен талант за практиката. Започнал да се саморазвива, освен училището посещавал курсове, явявал се на състезания. „Защото състезанията ти дават много в бармаското изкуство”, смее се младежът.
За първи път направил вино през 2011 г – 30 литра. „Научих се да правя добро вино от по-възрастните около мен. Това ми е тръпка от малък. Използвах теорията и това, което съм научил по състезанията. По принцип съм доста добър дегустатур, но през последните две години имам огромното желание да правя най-доброто – такова вино, което да изненада и мен самият с вълшебния си вкус”, разказва Ферди.
Тази година произвел 40 литра бяло вино, които го направиха майстор на майсторите в Айтос. Успехът му се дължал на двамата дядовци – единият дал гроздето, другият – пресата. Ползвал само част от съветите на старците, а основната съставка била любов. „Вино без любов не става”, категоричен е Ферди и издава технологията на най-доброто бяло вино на Айтос за 2012-та. „Половината от гроздето е от сорт липа, което ухае чудесно, другата половина е мискет. Направих го купажно – смесвам гроздата още в началото.”
Mладежът признава, че е направил бяло вино заради дамите, чиято оценка особено го радва. Пак по негова идея, Етнографският комплекс „Гергер” вече има своя запазена марка червено вино за ценители.
Ферди рядко се връща в Котел, но го прави поне веднъж в годината, защото му липсва атмосферата и най-вече гората. През лятото е на морето, акционер е в заведение на брега, което предлага не само неопитвани до сега коктейли, но и меню с ястия и деликатеси, чийто автор е самият той- – майсторът винар на Айтос за 2012 г. източник: Черноморски фар - 04.02.2013г.

Няма коментари: